Christoffer Lundquist pentru ROxette.ro!

1. Cum ai ajuns implicat in industria muzicii? Din intamplare. In 1991 un prieten de-al meu (David Birde) care canta intr-o trupa ce se numea Brainpool ,de care nu auzise nimeni, m-a intrebat daca pot sa ii tin locul basistului lor. El urma sa faca serviciul militar pentru un an. Asa ca m-am alaturat lor si ,cand a venit momentul pentru ca basistul original sa revina ,ma implicasem asa de mult in muzica incat restul trupei a simtit ca ar trebui sa raman permanent. Am ramas si doi ani mai tarziu am lansat primul album. 2. Ce fel de muzica are influenta asupra creatiilor tale? Orice fel de muzica. Iubesc cei drept pop si rock-ul facute intre anii 1965 si 1975. In acea perioada se facea muzica asa de buna de nici nu imi vine sa cred. The Beatles, The Who, Crosby,Stills si Nash, Joni Mitchell, Small Faces, Led Zeppelin, Dr.John, The Band, Genesis, Yes, Van Der Graaf Generator, Simon si Garfunkel etc etc etc. Lista asta ar putea umple o pagina intreaga daca continui..si toata muzica soul inregistrata in perioada aceea, the Motown stuff, Stax, Ray Charles, Aretha Franklin...ca sa nu mai vorbesc si de muzica country din perioada aia: Tammy Wynette, Patsy Cline, Dolly Parton. Muzica fantastica! Dar ascult asa de multa muzica diferita din orice fel de perioada incluzand muzica contemporana si clasica. Ca sa iti spun adevarul sunt un fixist cand vine vorba de muzica. Nu ma intereseaza prea mult altceva decat muzica. Dupa 12-14 ore de munca in studio pe zi ma relaxez de obicei-ascultand muzica! 3. Cum i-ai intalnit pe Per si Marie? Brainpool semnase un contract cu noua firma de editare a lui Per in 1994. El incepue sa investeasca ceva bani in muzica care ii place; cred ca vroia sa fie implicat in industria muzicala intr-un mod pozitiv si creativ cand si-a infiintat firma de editare, care sa aiba de-a face cu muzica buna, muzica adevarata. Nu muzica ca si business. Brainpool a fost prima formatie care sa semneze cu aceasta companie si el era intr-un fel fan Brainpool. Asa ca ne-a intrebat daca vrem sa cantam inaintea lor in turneul Roxette din 1994 Crash!Boom!Bang! si atunci am inceput sa ne cunoastem mai bine. Asa am ajuns sa-l cunosc si sa devin prieten bun cu Clarence in turneul acela. 4. Care este melodia favorita ,din cele ale lui Per, la care ai lucrat? Cea mai dificila intrebare care exista! Sunt ataaaaaat de multe....! "Late, later on" si "Hey, Mr. DJ" de pe SOAP sunt cele mai mari favorite ale mele ca si "Vilket Håll Du Än Går" de pe Mazarin si "Silly Really" de pe noul album. Acum favorite sunt cele de pe ultimul album. Cele mai noi sunt cele mai distractive....Si multe altele.... 5. Cum de canti la asa de multe instrumente? Ei bine, le cumpar si apoi incerc sa cant la ele! Sunt doar 12 note din care sa aleg, in gama vestica, si sunt aceleasi pe fiecare instrument asa ca nu e chiar asa de dificil. Si apoi nu sunt chiar asa de bun la a canta la nici un instrument, "adevaratii " instrumentalisti ar rade de abilitatile mele de-a canta. Eu cant doar cum aud in capul meu si sper sa iasa bine. De cele mai multe ori nu am idee ce nota cant sau in ce cheie sunt, cant foarte mult prin intuitie. Nici nu pot citi muzica asa ca teoria muzicala nu e punctul meu forte. Sunt probabil mai "bun" muzician la bass (acolo ma simt eu cel mai confortabil) si poate ca si chitarist. Mereu am cantat la chitara dar nu am facut -o chiar asa de mult pe albume pana la "Mazarin". Dintr-un oarecare motiv am incercat tot felul de instrumente pe albumul acela si mi-am format un anumit stil si se potriveste foarte bine cu noile melodii ale lui Per.Si apoi Per a vrut ca eu sa cant la chitara in turneul Mazarin. Mi-a fost un pic teama pentru ca nu mai cantasem la chitara live, dar apoi m-am obisnuit. Acum cant la multe chitari in albumele pe care le produc. 6. Esti un producator versatil? Poti produce un album rock si apoi unul dance? Nu chiar. Am tendinta sa fac o varietate a aceluiasi lucru. Muzica Pop/rock interpretata si cantata "de-adevaratelea" cu cat mai putina interventie a lumii computerizate a muzicii , pe cat posibil. Imi place muzica organica. Asta insemnand ca prefer sentimentele si vibratiile inaintea perfectiunii tehnice. Insemnand ca imi place un pic de dezacorduri si greseli si lucruri amestecate pe albume. Am tendinta sa ma plictisesc de muzica moderna care este lustruita cu computerul pana la perfectiunea totala. Vreau sa aud emotii si personalitate si inspiratie din difuzoare si nu perfectiunea tehnica. Imi pare plictisitoare. Noul album Gessle este prima oara cand am facut programare vreodata. Am facut doar muzica si am produs doar muzica facuta de fiinte umane. Dar de data aceasta Per a vrut sa mearga intr-o directie noua si noi ne-am implicat cu totul si albumul acesta este cel mai diferit pe care l-am facut in privinta acestui aspect. Am invatat mult in timpul acestui proces si a fost foarte distractiv. Astfel ca poti sa spui ca produc muzica care chiar imi place si despre care cred ca va fi buna. Si nu am o parere prea buna despre mai toata muzica dance si nimeni nu m-a intrebat inca daca vreau sa produc albume dance! 7. Trebuie sa fii intr-o anumita stare de spirit ca sa produci muzica buna; ai nevoie de ceva care sa te inspire? Ei bine, sunt in privilegiat in privinta acestui aspect; imi iau inspiratia din oamenii cu care lucrez, cu talentul lor, cu muzica lor si entuziasmul lor. Si de asemenea imi place sa lucrez in propriul meu studio in care am investit atat energie cat si resurse ca sa-l imbunatatesc si sa-l dezvolt. A devenit un spatiu special, cam ca locul meu de vis. Cu melodii bune si artisti buni si interpreti inspiratia vine MEREU singura, este deja in muzica ca sa spun asa. 8. Mai canti cu Brainpool? Da, dar avem dificultati in a ne gasi timp ca sa lucram ca si formatie deoarece fiecare are altceva de facut pentru el insusi ca sa se intretina. Dar mai devreme sau mai tarziu vom face mai multa muzica impreuna deoarece ne place si ne simtim bine facand acest lucru. David si Jens din Brainpool sunt de fapt partenerii mei favoriti in a face muzica, sunt ca fratii mei. Am invatat asa de multe lucrand cu ei, as fi pe jumate muzicianul care sunt fara ei. 9. Vei merge din nou in turneu cu Per? Da voi merge, chiar in primavara asta de fapt. 10. Spune-ne ceva haios despre tine. Pai... am mari probleme sa-mi pun tricourile corect. De cele mai multe ori daca nu chiar toata ziua mi-o petrec cu tricoul pe partea celalalta fara sa observ. Copiii mei imi mai atrag atentia uneori. Chiar gasesc dificil sa ma concentrez pe altceva decat pe muzica, pot fi foarte absent si derutat uneori. 11. Si despre Per. Spre sfarsitul unei lungi zi de lucru are tendinta sa inlocuieasca cuvinte pe care vroia sa le spuna cu altele care nu au legatura cu nimic. Este foarte ager la minte si cred ca uneori mintea lui o ia inaintea gurii sale si atunci e dificil sa-l intelegi... spune la "masina" "caine" sau un "cantec" o "masina" sau orice alt exemplu. Spune cate ceva nostim de genul asta. 12. Fanii intreaba: cate sticle de vin se consuma in timpul producerii unui album)? (pentru buna dispozitie) Nu e chiar asa de rau =). Lucram de obicei cate 3 zile una dupa alta si in prima zi poate fi cam greu seara. Dar apoi suntem asa de obositi a doua zi incat ne calmam un pic! 13. Este studioul tau, sau l-ai constuit impreuna cu Per? Per nu are nimic legat de studio. L-am constuit impreuna cu sotia mea, care este arhitect si il detinem impreuna. Per este clientul nostru favorit si un foarte bun prieten, nu un partener in studio, deloc. 14. De ce se numeste “Aerosol Grey Machine” studioul tau? Este titlul unui vechi album de prin '69 de o formatie numita "Van Der Graaf Generator", o formatie ciudata si diferita care mi-a placut mereu. "The Aerosol Grey Machine" este primul lor album (nu prea e cine stie ce ) si cand studioul meu demo era in garaj la parintii sotiei mele am numit garajul dupa albumul asta. Si numele a ramas de atunci asa. 15. De unde ai facut rost de toate instrumentele alea din studio? Le-am cumparat pe majoritatea de pe eBay, majoritatea din SUA. Am cheltuit atat timp cat si bani pe toate instrumentele astea. Si mereu mi se pare ca nu am destule! Iubesc ce se aude la diverse combinatii de sunete. Exemplele de pe computer la care are acces oricine sunt plictisitoare cred, eu vreau sunetul real: o camera cu acustica reala. Aceasta inseamna magie pentru mine! Tocmai am achizitionat o orga de biserica si am instalat-o in studio asa ca acuma asta este noua favorita. Cand am un nou intrument acela este de obicei favoritul si are tendinta sa ramana asa si sa fie folosit pentru cateva luni bune. Deci acuma se aude o orga de biserica in cam tot ceea ce fac! 16. Cum este viata de turneu? Cand merg in turneu cu Per e chiar foarte confortabil fiindca este la clasa inalta. Si este foarte relaxant sa lucrez cu el. Nu toate turneele sunt asa desigur, poate fi foarte dur. Mereu mi-a placut sa cant live, chiar foarte mult, cel putin dupa ce am trecut peste timiditatea care ma oprea sa cant oriunde sau oricui, inainte de varsta de 22 de ani....Viata in turneu e chiar ciudata. Esti asa rupt de realitate si timp si spatiu si totul pare sa o ia intr-o alta directie sau deloc. Imi place foarte mult, dar imi ia ceva timp sa ma adaptez la viata normala cand ajung acasa. Sunt mereu ciudat o saptamana, cam asa, dupa un turneu. Nu o mai fac asa de des in ziua de azi, numai cu Per de fapt. De cand am copii prefer sa nu fiu plecat asa de mult. 17. Cine ce face in studio; spune-ne care este rolul tau in producerea albumelor lui Per? Chiar nu stiu, este un proces foarte organic si este dificil de spus dupa aceea cine ce a facut . Sunt cateva lucruri de baza desigur: Per scrie toata muzica, eu fac toate inregistrarile, masinatiile si lucrurile tehnice. Cand este ceva dificil de cantat la clape este mereu Clarence cel care le canta din moment ce el este din punc de vedere tehnic foarte bun. Alte parti de la clape au tendinta de a fi impartite intre noi doi in mod egal; cine are ideea o canta. Deseori combinam impreuna la doua clape sa vedem ce iese. Eu cant la bass si majoritatea chitarilor in albume ca si cele mai multe din instrumentele "diferite". Per canta mult la chitara clasica, are un fel personal de a canta care este foarte bun. Cand vine vorba de idei de aranjamente etc. este dupa cum am mai spus ceva foarte organic. Noi muncim impreuna ca si cum am fi o singura persoana in cea mai mare parte a timpului. Per are mereu ultimul cuvant de spus. Daca nu ii place ceva atunci nu merge bagat in album. Se intampla ca Clarence si cu mine sa muncim ceva ce lui Per i se pare ca merge in alta directie decat ceea ce vrea el. Atunci fericiti stergem ce-am facut si o luam de la capat. In acelasi timp se intampla des sa facem ceva cu o melodie ce este foarte diferit de ce avea Per in minte si sa ii placa si sa zica ca e mult mai bun decat ce idee avea el. Este o persoana foarte deschisa in privinta muzicii lui dar nu face niciodata ceva ce nu ii place si este foarte sensibil, trebuie sa fie absolut corect pentru el, atlfel nu se multumeste cu atata. Chiar stie ce ii place si ce nu. In general ne distram foarte bine si totul este foarte intens. Dupa trei zile de lucrat impreuna suntem epuizati. Per deseori "ne ghideaza" in directia in care vrea un album sa fie facut ascultand muzica de pe iPod-ul sau. Cunostiintele lui si dragostea lui pentru muzica pop este fenomenala. Nu am mai intalnit pe nimeni care sa fie asa de obsedat de muzica pop. Cand am inceput sa lucram la albumul SOAP a ascultat numai muzica foarte veche, usor de ascultat, de prin anii '50 si formatii complet uitate si artisti de prin anii '60 si '70. Mereu stie in ce pozitie orice cantec era in topuri, cine a scris-o, produs-o, cine era in formatie si ce au facut mai tarziu cu carierele lor etc. Am invatat asa de multe de la el, ascultand melodii de pe iPod-ul lui. Si am descoperit asa de multa muzica buna si muzicieni buni datorita lui. Cand am inceput lucrul la "Party Crasher" dintr-o data a cantat ori muzica veche disco sau lucruri contemporane ca Timbaland sau Max Martin si oameni de genul asta. Asa ca ne-a introdus intr-o anumita atmosfera in care el isi imagina ca ar trebui sa fie si albumul. Cateodata ramaneam in "modul" acela sau alteori il abandonam complet cand aparea ceva diferit. Este foarte inspirativ. 18. Ce a fost diferit la albumul "Party Crasher"? Este un album realizat pe computer. Pentru prima data, ritmurile sunt complet programate. Sunt mult mai multe sintetizatoare ca de obicei si mai putine chitari. Si Per nu canta nici o nota in tot albumul! Am construit melodiile de la zero pe computer, in loc sa le cantam impreuna si sa incercam sa gasim o identitate fiecarei piese. Per a vrut ca albumul sa fie mai cizelat si organizat mai strict decat ultimele albume, de aceea am lucrat in acest fel. Asta a mai insemnat ca ne-am bazat mai mult pe ritm. In ultimele albume, tobele au fost mai linistite; cautam sa punem accentul pe melodie, armonie si emotie. Da data aceasta, am vrut un beat mai puternic, pe care sa ne concentram. Prin inregistrare pe computer, ma refer ca nu am inregistrat pe caseta analogica, asa cum faceam de obicei. Si doar ritmurile au fost programate, la restul instrumentelor am cantat eu cu Clarence. Am sintetizat niste sunete, dar nu pe toate. Dat fiind ca nu apar multe claviaturi in album, am combinat in sintetizatoare mai multe claviaturi acustice pentru a da un sunet unic si o adancime mai mare. Cat folosesti multe sintetizatoare, sunetul rezultat poate fi un pic "mort", si de aceea am lucrat asa. In inregistrarile moderne (de cand s-au introdus computerele ca mediu de inregistrare), de multe ori ai exact aceeasi secventa de instrumente sau poate backing vocals pentru partile identice din cantec. Ceea ce in seamna ca la al doilea refren, vei auzi exact acelasi bas, aceeasi chitara si aceeasi claviatura ca la primul refren. Ceea ce suna mai disciplinat, strict si "modern" decat daca ai canta pe tot parcursul cantecului si ai lasa fiecare parte sa fie un pic diferita si vie. Deci, cu acest album am lucrat in acest fel pentru prima data, am copiat si am lipit chestii pentru a obtine un sunet un pic mai "mecanic", disciplinat decat pana acum. In mod similar, totul e facut la precizie de click, ceea ce inseamna ca tempoul ramane absolut constant. Si lucrul acesta este o premiera. Cred ca este foarte important pentru artisti sa paseasca pe taramuri noi si sa incerce sa diversifice felul in care lucreaze, evitand sa se repete. Si ca un alt gand, ma gandesc ca ar fi fost mai bine sa schimbam directia mai demult, "En Händig Man" nefiind albumul meu preferat. Probabil din cauza ca incercam sa facem in suedeza un lucru pe care deja il facusem in engleza (SOAP) si ajunsesem sa facem acelasi lucru la nesfarsit. Si a ajuns sa nu mai fie la fel de bine ca prima data, cand ideile erau proaspete si incitante. Deci, sunt foarte bucuros pentru noul album, este foarte fresh si incitant pentru mine, Cu siguranta n-am mai facut ceva asemanator inainte, cu toate ca Per si Clarence au mai lucrat in maniere similare cu Roxette. Dar oricum, aceasta a fost un lucru foarte diferit. Fiind un mare fan al muzicii facute de Roxette, a fost destul de amuzant pentru mine sa ma obisnuiesc cu acest nou mod de a gandi. 19. Citesti site-uri legate de Roxette? Dar forum-uri? Nu, de cand am dat peste un site, cred ca "The Daily Roxette", in timpul turneului "En Händig Man". Si acolo am aflat ca sunt foarte multi oameni care cred ca eu sunt cel mai rau lucru care i s-a putut intampla lui Per! Ei chiar cred ca eu sunt VARZA! Si am inteles ca multi cred si despre Helena Josefsson ca e la fel de varza. E ok sa creada asta, dar nu e normal sa te raneasca un pic cand citesti chestiile astea? Inainte sa apara Internet-ul, fiecare zicea lucrurile astea intre eu, acasa, cand ascultau muzica, dar persoana despre care vorbeau nu afla niciodata. Doar ca acum, toate astea sunt publice pe Internet, si fiecare se exprima ca si cum ar vorbi cu un prieten, cu ca intr-un articol dintr-o revista. Chiar arata ciudat cand este scris si publicat pentru ca orice sa poata vedea. Bineinteles, ca si eu am avut opinii similare despre formatiile care imi plac, si am spus un milion de lucruri dure despre anumiti membri, care cred ca dauneaza unei formatii, asa ca inteleg si respect astfel de pareri. Dar, sa fiu sincer, nu vreau sa citesc despre mine in felul asta, poate sunt prea sensibil? Asa ca incerc sa evit. Trebuie sa mentionez ca eu (la fel ca multi alti artisti si muzicieni) incerca sa nu citesc pareri despre muzica pe care o fac, fiindca tind sa ma necajesc din pricina celor rele. Muzica e ca o magie pentru mine si in fond o fac pentru satisfactia in sine. Sunt momente magice cand realizezi ceva ce suna minunat pentru tine si cand auzi pentru prima data in difuzoare. Si vrei mai mult! Bineinteles, visul meu e ca tuturor sa le placa ce fac, as vrea ca fiecare persoana sa simta la fel ca mine despre muzica mea. Dar, sigur ca nu se intampla acest lucru, si oricum, nu acesta este principalul motiv pentru care fac muzica. Dupa aceasta experienta, incerc sa ma tin departe de forumuri. 20. Cand vei lua o vacanta? Se pare ca muncesti nonstop acolo! Da am muncit ca un nebun foarte mult ani. Si a fost super dar nu mi-ar displace sa imi iau ceva timp liber sa imi petrec cu copiii si asa mai departe. Este foarte dificil. Ca sa faci ce fac eu si la nivelul asta de ambitie trebuie sa fac bani ca sa tin studioul sa mearga. Cu industria muzicala in declin si cu folosirea unei resurse de către mai mulţi parteneri ( file sharing) si nu vor sa plateasca pentru muzica devina din ce in ce ma dificil sa fac asta. Bugetul pentru un album este acum de 1/5 in comparatie cu atunci cand am inceput, din cauza declinului vanzarilor din cauza faptului ca sharuitul s-a raspandit prea tare.Si binenteles ca cei mai mici artisti, formatii si marci sunt cele mai sensibile la asta. Mereu aveti impresia ca Sharuitul afecteaza numai pe cei care deja sunt putred de bogati, cand de fapt ii afecteaza pe cei saraci. Cei mari sufera rau dar supravietuiesc; cei mici insa inceteaza sa mai traiasca din cauza ca nu au margini economice. Asa ca si eu astept cu nerabdare o solutie care sa faca muzica, arta si filmele sa fie valabile in lume cat mai ieftin posibil si in acelasi timp sa adune ceva bani pentru toti ceilalti oameni creativi care au facut muzica, filme si arta. Astfel incat sa poata face si mai multa si sa o raspandeasca oamenilor care clar ca o apreciaza. Dar pentru moment situatia nu se prezinta prea roz ,ca sa fiu cinstit. Puteti afla mai multe despre studioul sau vizitand pagina de web Aerosol Grey Machine . Si ii multumim D-lui Lundquist foarte mult pentru acest minunat interviu. Ne vedem la turneu!